Pálinkás József: Gyökerestül felforgatják a közoktatást
A kormány úgy vélheti, hogy a hazugságok miatti felháborodás hullámai csillapodnak, mert egyre inkább fel meri fedni igazi szándékait. Választási ígéreteit meghazudtolva az állam közösségi feladatainak gyors leépítésébe kezdett - állapította meg Dr. Prof. Pálinkás József.
Az egészségügyi ellátórendszer és az egészségbiztosítás átalakítása címén folyó rombolással párhuzamosan folyik az oktatás, a tudomány, a kultúra, a családtámogatás és a nyugdíjrendszer lebontása. Mindezek az állam közösségi funkcióit gyengítik, miközben az elnyomó funkcióit - például a rendőrségnek a szabad véleménynyilvánítás megakadályozására alkalmas képességeit - gőzerővel fejlesztik - jelentette ki az Orbán-kormány volt oktatási minisztere.
Az iskolák nagy részének fenntartói az önkormányzatok. Az oktatás azonban olyan közfeladat, amelyet a fenntartók az állami költségvetés támogatása nélkül nem tudnak ellátni. Az önök kísérlete az oktatási intézmények kötelező kistérségekbe terelésére - amivel intézménybezárásokat és összevonásokat akartak elérni, az Alkotmánybíróságon megbukott - emlékeztetett Pálinkás József.
Ezért most pénzügyileg szorítják sarokba a településeket, elsősorban a falvakat, hogy zárják be iskoláikat. Csökkentik a normatív támogatást, és megszüntetik azokat a támogatásokat, amelyek az önálló működtetést eddig lehetővé tették. Így bár jogilag nem kötelező belépni a kistérségi társulásba, valójában nincs más mód az intézmények fenntartására. Ezt a módszert a kisebbségi jogok országgyűlési biztosa alkotmányosan aggályosnak nevezte, hiszen csorbíthatja az önkormányzatok jogkörét - jegyezte meg a Fidesz képviselője.
A fenntartók képtelenek felkészíteni az oktatási intézményrendszert erre a nagyszabású körzetesítésre. Az a kapkodás, ahogyan most az osztályok és tanulócsoportok átszervezését, iskolák bezárását végzik, évekre visszavetheti a nevelés és az oktatás színvonalát.
S nem áll rendelkezésre megfelelő többletforrás az átszervezés megvalósítására. Épp ellenkezőleg Miniszter Úr: önök tetemes összegeket vonnak ki az oktatásból - állapította meg Pálinkás József.
Tisztelt Miniszter Úr!
Mely országból vette a példát ahhoz, hogy forráskivonás mellett fél év alatt gyökerestől felforgassa a magyar közoktatást?
Kérem, adjon felvilágosítást arról itt, a Parlament nyilvánossága előtt, hogy hány iskola bezárásával, tagintézménnyé nyilvánításával számol 2007-ben!
Hány diákot és hány pedagógust érint ez a lépés?
Hány pedagógus elbocsátásával számol ezen átszervezés során?
Fordítva ülünk a lovon Tisztelt Miniszter Úr - reagált a miniszteri válaszra Pálinkás József, emlékeztetve Hiller Istvánt arra, hogy "elfelejtett válaszolni" a feltett kérdésekre.
Önök azt hangsúlyozzák, hogy a minőség a fontos az oktatásban - folytatta a Fidesz képviselője, majd felhívta a figyelmet a negyven milliárd forintba kerülő iskolai interaktív táblák ügyére. Negyven milliárd forint tizenháromezer pedagógus egyévi bére - jegyezte meg Pálinkás József.
fidesz.hu