Ülésezett az önkormányzat - 2010. április 29.
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzatának
2010. április 29-ei üléséről.
A Napirend elfogadása előtt Csima Árpád a Helyi Választási Bizottság elnöke ismertette a körmendi 2. számú választási körzetben lezajlott időközi önkormányzati választás eredményét, melyen Ferencz Gyulát választották önkormányzati képviselőnek. A HVB elnökének beszámolóját követően a képviselő ünnepélyes eskütételére került sor, majd Csima Árpád átadta számára megbízólevelét. Ezt követően a Napirendnek megfelelően folytatódott a Képviselő-testület ülése.
Zárszámadás, könyvvizsgálói jelentés
A képviselő-testület elfogadta a 2009-es év gazdálkodásáról szóló beszámolót, zárszámadását, meghallgatta, és szintén elfogadta a könyvvizsgálói jelentést az önkormányzat 2009. évi gazdálkodásáról, valamint a belső ellenőr beszámolóját a 2009. évben folytatott vizsgálatokról. A bevételi oldalt 3.294.440 ezer, a kiadási oldalt 3.133.917 ezer Ft teljesítési összeggel hagyták jóvá.
Bebes István polgármester elmondta, hogy a 2009-es költségvetést is a racionalitás jellemezte, hisz továbbra is jelentős megszorítás érte az önkormányzatokat. Ennek szellemében a város továbbra is intézményfenntartói társulás keretében működteti oktatási-nevelési intézményeit, így válhattak csak - a meghatározott tanulói létszámokat biztosítva - a kiegészítő normatívára jogosulttá a társulásban résztvevők. Év közben 5 alkalommal lett módosítva a költségvetési rendelet, központi pénzeszközök bevételeinek módosulása, tartalékok felhasználása, és egyéb módosítások okán. A költségvetés végrehajtása során a 2009. évben az önkormányzatnak az általános gazdasági válság következményeivel kellett megküzdeni, amely természetesen kihatott a gazdaság egész területére. Jelentős változások következtek be, melyek érzékenyen érintették a költségvetés végrehajtását. Ilyen volt az ÁFA 20%-ról 25%-ra emelése, ami a dologi kiadások esetében jelentett többlet kiadást, amelyre viszont az intézmények nem kaptak pótelőirányzatot. Év közben csökkent a munkaadót terhelő járulékok összege részlegesen 5%-al, amely kiadás csökkenést eredményezett az intézményeknél. A megtakarítás viszont nem maradt az önkormányzatoknál, hanem folyamatosan visszavonásra került. Év végén pedig részletesen el kellett számolni a megtakarítással és a maradék összeget is vissza kellett még fizetni a központi költségvetésbe.
A működési bevételek oldalán az intézményi bevételek némileg elmaradtak a tervezettől, melynek oka a kedvezményes étkezést igénybe vevők körének bővülése, illetve az étkezést igénybe vevők száma csökkenése (összességében 210.835 eFt). A működési bevételek több mint 1/5-ét kitevő iparűzési adó terén magasabb bevételek keletkeztek (a tervhez képest mintegy 26,6 millió Ft-tal), összesen 611 millió 685 ezer Ft. Ennek oka a hátralékok hatékony behajtása, és a megfelelő adófizetési morál volt.
Átengedett központi adók: Az SZJA átengedésből származó bevétel a tervezettnek megfelelően alakult, összege 171 millió 467 ezer Ft volt. A gépjárműadó mértéke 10 %-kal elmaradt a tervezettől (80 millió 355 ezer Ft volt 2009-ben). A Tűzoltósági feladatok normatív kötött támogatása 314 millió 432 eFt volt. Normatív állami hozzájárulásként (amit az Önkormányzatok különböző mutatók alapján kapnak a központi költségvetésből) 2009-ban 788.911 e Ft bevétele keletkezett a városnak.
A működésre átvett pénzeszközök összege 271.989 eFt volt, melynek jelentős része a többcélú kistérségi társulástól érkezett (78,4 mFt), nagyrészt közoktatási feladatokra (46,4 mFt), pedagógiai szakszolgálati feladatokra (15,3 mFt), valamint mozgókönyvtári feladatokra (11 mFt). Az önkormányzatoktól 29,1 mFt folyt be a tagintézmények fenntartására, illetve a korábbi évek tartozásainak rendezésére.A szociális foglalkoztató működéséhez átvett fejezeti pénzeszköz 41,5 mFt volt, míg a támogató szolgálat II fenntartásához 8,9 mFt-ot kapott az önkormányzat. A működési bevételek összege 2.821.539 eFt volt, ami 3 %-kal haladja meg a módosított előirányzatot, működési hitelt nem vett igénybe az önkormányzat.
A működési kiadások oldalán a legnagyobb kiadást a személyi juttatások képezik továbbra is, erre 2009-ben az Önkormányzat 1.228.606 e Ft-ot és járulékait ( 362.220 eFt) költött, ami a módosított tervezet 98,8 ill. 97,5 %-a. A dologi kiadások között az élelmezési és a közüzemi költségeket lehet nagyobb kiadásként megemlíteni, de a karbantartási feladatok is el lettek végezve. Dologi kiadásokra 752.953 eFt-ot fordított 2009-ben az önkormányzat, ami a módosított előirányzat 96,9 %-a, de a megtakarítás mögött több esetben van áthúzódó kifizetés, amely a pénzmaradvány elszámolásánál jelentkezik feladattal terhelt kötelezettségként. A pénzbeni ellátások összege a tervezett összeg 95,4 %-a volt (60.151 eFt). A működési pénzeszközátadás 120.423 eFt volt ( kulturális és sportfeladatokra; megyei önkormányzat felé feladatellátásra; ügyeleti feladatok biztosítására). A működési kiadások összege 2.524.353 eFt volt az elmúlt évben, ami a módosított előirányzat 90,6 %-a. A teljesítés során továbbra is jól működött a korábban kialakított együttműködés, melyet a Pénzügyi Bizottság folyamatosan kontrollált.
A felhalmozási bevételek elmaradtak a módosított tervezettől, összesen 497.697 eFt folyt be, köztük is legjelentősebben a vagyonértékesítések teljesítése volt alacsony (21,8 mFt, a tervezett összeg 10,2 %-a). Az elmaradás fő okát a polgármester a volt Centrál épületének hasznosításának elhúzódásában jelölte meg. Hozzá tette, hogy remélhetőleg hamarosan lezárul az ÁFÉSZ vezetőivel a tulajdonviszonyok tisztázása, s lehetőség nyílik a hasznosítás elindítására. Az eladott önkormányzati bérlakások törlesztéséből 8,3 mFt bevételhez jutott az önkormányzat. A korábban az első lakáshoz jutók támogatására biztosított kölcsönökből 5,3 mFt került visszafizetésre. A felhalmozásra átvett pénzeszközök terén központi forrásból 32 mFt, lakosságtól, vállalkozásoktól 40.050 eFt származott. Az egyéb sajátos bevételeknél a csatornahasználati díj jelenik meg 40.934 eFt összegben, a kamatbevétel pedig 26.84 eFt volt. A felhalmozási célú pénzmaradvány (kötvénykibocsátásból) 227.221 eFt.
A felhalmozási kiadások teljesítése is elmarad a tervezettől, amelynek a legfőbb oka, hogy a nagy volumenű beruházások, felújítások esetében a kifizetések teljesítése áthúzódik a következő évre, vagy a projektek indulása tolódik folyamatosan. (904.283 eFt helyett 609.564 eFt). Beruházásokra 268 mFt-ot, felújításokra 149,73 mFt-ot fordított a város. A felhalmozásra átadott pénzeszközök mértéke 45,19 mFt volt. Hiteltörlesztésre 63,9mFt, fejlesztési hitelkamat és kötvénykamat kifizetésére 24,4 mFt.
Bebes István polgármester kitért arra is, hogy a számviteli szabályok változása és a felhalmozási bevételek elmaradása miatt negatív pénzmaradványa keletkezett az önkormányzatnak, amit a 2010. évi költségvetési rendelet májusi módosítása során lehet rendezni.
Dr. Horváth Ferenc könyvvizsgáló beszámolója szerint a Körmend Város Önkormányzatának 2009. évi gazdálkodásáról szóló beszámolója az önkormányzat 2009. évi vagyoni, pénzügyi, és jövedelmi helyzetről valós és megbízható képet ad. A Képviselő-testület ülésén elmondta, hogy részletes anyagot készített, melyben mind a Polgármesteri Hivatal, mind pedig a GAMESZ részéről minden adatot és információt megkapott, némely területen a folyamatokat is érzékeltetve többéves összehasonlítást is tett. Évközben az Állami Számvevőszék is több hónapon át tartó vizsgálatot folytatott az Önkormányzatnál, melynek megállapításait felhasználva intézkedési tervet készítésére is sor került, ez vélhetően tovább javítja a gazdálkodás színvonalát. Új gazdálkodási szoftver is bevezetésre került, aminek alkalmazása - a kezdeti nehézségeket követően - egyszerűsíti és hatékonyabbá teszi a pénzügyi munkát. Összességében az Önkormányzat gazdálkodása egyensúlyban van, a beszámolóban jelzett negatív pénzmaradvány kérdését - melynek okait a polgármester ismertette - pedig a 2009. évi gazdálkodásról szóló határozati javaslat megfelelően kezeli. Az elmúlt évben is megemlítette, hogy a szükséges szabályzatok rendelkezésre állnak, de továbbra is figyelmet kell fordítani azok frissítésére, pontosítására, mely a Polgármesteri Hivatalban megtörtént, e tekintetben a GAMESZ-nél még vannak hiányosságok. A belső ellenőrzésről szólva elmondta, hogy a meghatározott program szerint történtek az ellenőrzések, visszatérő ellenőrzésekre a terület nagysága (kistérségi ellenőrzési feladatokat is el kell látnia a belső ellenőrnek) miatt nem nagyon kerülhet sor. Hiányosságként értékelte, hogy az észrevételezett hibák megszüntetésének ellenőrzésére nem került sor, s összefoglaló javaslatokat sem tartalmaz jelentése. A könyvvizsgálói jelentés tudomásulvételét, és a zárszámadás elfogadását javasolta a Képviselő-testületnek.
A képviselők a 2009. évi gazdálkodásról szóló beszámolót, s határozatot 11 igen 2 nem és 4 tartózkodás, a 2009. évi gazdálkodásról szóló rendeletet 14 igen 2 nem és 1 tartózkodás, a könyvvizsgálói jelentést 17 igen, míg a belső ellenőr jelentését 14 igen 1 nem és 2 tartózkodás mellett fogadták el.
Rendőrségi beszámoló
Szendrődi Barnabás kapitányságvezető írásos beszámolójában kiemelte, hogy a Körmendi Rendőrkapitányság az elmúlt évre kitűzött feladatait teljesítette, törvényes keretek között működve szolgáltatták a lakosság számára a nyugodt, és félelemmentes élethez szükséges biztonságot. Működési területük 863 km2, a megye területének 26 %-a, melyhez 62 település tartozik (közte 3 város, Körmend, Szentgotthárd, Őriszentpéter), ami a megye településeinek 29 %-át teszi ki. A megye összes határszakaszának több mint 2/3-a a kapitánysághoz tartozik, ez 123,4 km schengeni belső határszakaszt jelent.
A közbiztonság szilárd, nagyon kis számban fordul elő olyan kirívó bűncselekmény, ami negatívan hatna a lakosság szubjektív biztonságérzetére. Ugyanakkor az is elmondható, hogy a nyomozási eredményessége csökkent a kapitányságnak, amit a gazdasági megszorításokra vezetnek vissza. A lakosságot érintő kiemelt bűncselekmények kategóriájában viszont nem csökkent hatékonyságuk. Az ismertté vált bűncselekmények száma 18,5 %-kal csökkent (1025-ről 836-ra). Kimutatható, hogy működési területükön a kiemelt nagy vagyoni kárt okozó bűncselekmények visszaszorulóban vannak, és inkább a kisebb súlyú (megélhetési jellegű) bűnelkövetések jellemzőek. Ebben is többnyire az utazó bűnözők "jeleskednek", a helyi elkövetők tevékenysége csökkenő tendenciát mutat. Jellemzően kereskedelmi és vendéglátó egységek kárára elkövetett betöréses lopások, ill. a lakosság sérelmére elkövetett besurranásos, trükkös és betöréses lopások, gépkocsi-feltörések fordultak elő.
Az Őrségben, Nádasdon és Körmenden jelentős kábítószerrel kapcsolatos bűncselekményeket derítettek fel, s teljes hálózatokat sikerült felgöngyölíteniük. Az akcióban közel hatvan főt vontak büntetőeljárás alá, s a termesztett kábítószer nagy részét is le tudták foglalni. E mellett több súlyos bűncselekmény elkövetése miatt nemzetközi körözés alatt álló bűnelkövető tartózkodási helyét is felderítették, s az illetékes szervekkel együttműködve intézkedtek hazahozatalukról.
A közterületeken folyamatosan jelen voltak, amit megnehezített a demonstrációs biztosításokkal kapcsolatos csapatelvonások, melyre 7 alkalommal került sor az elmúlt évben (esetenként 30 főt érintve). A közlekedésbiztonsági helyzet stabilizálódott, ami a szigorodó törvényi háttérnek és az intézkedési aktivitásnak az eredménye. A közlekedési bűncselekmények száma az előző évi szintjén maradt (2008-ban 104, 2009-ben 102 eset.). Csökkent a bejelentett sérüléses balesetek száma 15 %-kal 116-ról 98-ra, ugyanakkor a halálos esetek száma 1-ről 6-ra nőtt (korábbi években viszont ennél magasabb volt).
2010-ben jelentős feladatot jelent a választások biztosítása, illetve számítanak a heiligenkreuzi hulladékégető elleni tiltakozás erősödésére, a demonstrációk biztosítása szintén a kapitányságra hárul.
Fontos feladatnak tekintik, hogy gátat szabjanak az utazóbűnözésnek, valamint a helyben élő, és az idetelepült aktív bűnözők folyamatos büntetőeljárási prés alatt tartsák. Alapvető célként azt fogalmazta meg a kapitányság vezetője, hogy a kapitányságot is érintő takarékossági intézkedések és létszámhiány ellenére biztosítsák mind a lakosság, mind pedig a gazdasági élet szereplői, és az önkormányzatok számára az életükhöz, tevékenységükhöz szükséges békés, nyugodt körülményeket.
Bebes István polgármester megköszönte a kapitányság éves munkáját, külön kiemelve az elmúlt évben bekövetkezett árvizek idején nyújtott segítségüket. Két területen kért segítséget az ülésen megjelent Halmosi Zsolt Megyei Rendőrfőkapitánytól, valamint Szendrődi Barnabástól a helyi kapitányság vezetőjétől. Az egyik a város közlekedési helyzete, ami a forgalomterheléstől már elviselhetetlenné vált. Ebben azt kérte, hogy a rendelkezésre álló fórumaikon erősítsék meg, és tolmácsolják azt, hogy a kialakult helyzet már a tűréshatár végére érkezett, szükséges ennek halaszthatatlan megoldása. Másik fontos ügyként a városi értékekben ( Vida J. utcában, Várkertben, játszótereken) visszatérően bekövetkező rongálások megszüntetését említette, fokozott figyelmet kérve erre a területre. Megjegyezte még, hogy bizonyára szükségesek az elvezénylések, de helyben is szükséges a rendőrség közterületen való jelenléte.
Szendrődi Barnabás kapitányságvezető szóban is megerősítette, hogy területükön a kisebb súlyú (elsősorban utazó bűnözők által elkövetett) bűnesetek vannak túlsúlyban, természetesen nagy hangsúlyt fektetnek ezek felderítésére is. A közúthálózat állapota komoly problémát okoz, folyamatosan egyeztetnek a közútkezelővel, s megfelelő szolgálatszervezéssel igyekeznek a közlekedés rendjét biztosítani. Fokozott rendőri jelenlétet biztosítottak az iskolák, óvodák környékén, s az ifjúságvédelem érdekében is jelentős tájékoztató, megelőző tevékenységet végeztek. Köszönetet mondott az Önkormányzatnak az együttműködésért, valamint a Rendőrkapitányság, és az alapítványuk számára juttatott támogatásért.
Szabadi István képviselő érdeklődött a kamionforgalom ellenőrzésére beszerzett eszköz hatékonyságáról, a fiatalkorúak vendéglátóhelyeken történő alkohol és drogfogyasztásának ellenőrzéséről, valamint a város határában épülő szabadidőcentrum diszkója kapcsán kialakulható problémákra való rendőrségi felkészülésről. Szendrődi Barnabás elmondta, hogy a kapitányság által végzett tengelysúly és menetidő ellenőrzések rendkívül hatékonyak, hisz helyei és időpontjai nincsenek előzetesen bejelentve. Az elmúlt évben több mint ezer kamiont ellenőriztek, a kiszabott bírság elérte a 30 millió Ft-ot. Hatására érezhetően növekedett a megyében a menetidőre és a tengelysúlyra vonatkozó szabályok betartása. Elmondta, hogy a vendéglátóhelyeken számos esetben tartottak ellenőrzéseket, közigazgatási eljárás keretében történtek intézkedések. A várhatóan 1000-1200 fős diszkó megjelenéséből adódó kockázatokra készülnek, történtek egyeztetések a tulajdonossal, felhívták figyelmét a biztonsági szabályokra.
Szabó Ferenc alpolgármester a folyamatos kapcsolattartást emelte ki, melynek fontos területe a Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottság, és jó gyakorlatnak értékelte a témában évente megtartott lakossági tájékoztatót, melyen a rendőrség képviselői is részt vesznek. Czvitkovics Gyula alpolgármester a 8-as út és a Hunyadi utca városból kivezető ("rádóci út") szakaszainak fokozott ellenőrzését köszönte meg, melyre véleménye szerint továbbra is szükség van, különösen az esti órákban és hétvégén.
Halmosi Zsolt Megyei Főkapitány szerint a rendőrségnek komoly érdemei vannak abban, hogy a megye az ország legkevésbé szennyezett területének tekinthető bűnügyi szempontból, mint mondta a "béke szigete". Mutatóik pozitívak, nincsenek brutális bűntények, a körmendi kapitányság felderítési tevékenysége pedig kiemelkedő. Példaként említette, hogy a Cozma-gyilkosság ügyében is a kapitányság szolgáltatott az elkövetők gyors elfogását eredményező információkat, melyért Szendrődi Barnabás a Veszprém megyei Főkapitány elismerését vehette át. Az utak katasztrofális állapotáról (különösen a 86-os esetében) minden alkalommal tájékoztatják a felettes szerveket, illetékes minisztert, ezt ezután is meg fogják tenni. A vezénylésekkel kapcsolatban kifejtette, hogy azokra szükség van, hisz vannak országos jelentőségű események, melyhez biztosítani kell a megfelelő létszámot.
Mondandójában kiemelte, hogy az emberek szubjektív biztonságérzete, és a rendőrség eredményességi mutatói között nincs összefüggés. Erre példaként a héten a megyei lapban megjelent cikket hozta, mely szerint a schengeni csatlakozást követően Burgenlandot és megyénket is elárasztották a kelet-európai bűnözők. Ezzel ellentétben az osztrák illetékes szervek arról számoltak be hivatalos sajtótájékoztatón, hogy az elmúlt 6 hónapban soha nem látott mértékben csökkent a bűnözés az osztrák oldalon, köszönhetően a magyar rendőrség munkájának is. Viszont aki a cikket olvasta, az úgy értékeli, hogy óriási problémák vannak. Ezért nagyon fontos szerepe van sok szervezetnek, sajtónak, tömegkommunikációnak abban, hogy milyen az emberek szubjektív biztonságérzete. Összességében megállapította, hogy a kapitányság területén a közbiztonság stabil, ugyanakkor oda kell figyelniük a települések jelzéseire, és a felvetett problémákra megoldást kell találniuk. Megköszönte az önkormányzat támogatását, mely nélkül véleménye szerint a kapitányság munkájának eredményessége nem lenne azon a szinten, ahol most van.
A képviselők egyhangúlag fogadták el a beszámolót.
Pályázat a tűzoltóság technikai eszközeinek fejlesztéséért
Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tette közzé azt a pályázati felhívást, melynek segítségével a tűzoltóság technikai eszközeinek, felszereléseinek fejlesztésére, illetve épületének felújítására lehet támogatást szerezni, hároméves tervezési időszakra. A pályázaton a hivatásos önkormányzati tűzoltóságot fenntartó települési önkormányzatok vehetnek részt, benyújtási határidő május 12. A technikai eszközök fejlesztése esetében 1 darab gépjárműfecskendő beszerzésére kerülne sor, melynek értéke 100 mFt, melyhez 20 %-os önrészt kell biztosítani. Az önrészt csökkenti a megvásárlásra felajánlandó régi tűzoltófecskendő ára, melyet a 2012-es évre javasolt biztosítani.
A nagy értékű tűzoltási és mentési szakfelszerelések beszerzésével kapcsolatos pályázat keretében átemelő szivattyúval, 2 db gáztömör vegyvédelmi ruhával, 2 db száraz búvárruhával aláöltözékkel, 6 db légzőkészülékkel, védőcsizmákkal és 2 db háti permetezővel szeretné fejleszteni a Tűzoltóság az eszköztárát. Bekerülési értékük 9,1 mFt, melyhez a 20 %-os önrészt (1,8 mFt) a Pirosecuritas Élet- és Vagyonvédelmi Alapítvány biztosítja, a 2011-es évre. Mindkét pályázat benyújtását 17 igennel támogatta a Képviselő-testület.
A Tűzoltóság épületének felújítására - tervdokumentáció hiányában - 2010-ben nem tud pályázni az Önkormányzat, de a felújítást elviekben támogatta a Képviselő-testület, s felkérte a Tűzoltóság parancsnokát, hogy a szükséges előkészítő munkálatokat végezze el az idei évben, annak érdekében, hogy 2010-ben benyújtható legyen a pályázat erre a feladatra.
Hősök Napja
A hagyományoknak megfelelően május utolsó vasárnapján kerül megrendezésre a Hősök Napjáról szóló megemlékezés. A május 30-án 11.00 órakor a Hősök Terén kezdődő rendezvény programját az Olcsai-Kiss Zoltán Általános Iskola diákjai biztosítják, ünnepi szónoka pedig Pődör Andrea az iskola igazgatója lesz. A ünnepségen való részvételre a hagyományoknak megfelelően felkérést kap az 55. sz. Batthyány Cserkészcsapat, a Városi Vegyeskar, és a Városi Fúvószenekar is.
Röviden
- Az Állami Számvevőszék vizsgálata alapján több területen kiválóan teljesített az Önkormányzat, a javasolt változtatásokra intézkedési tervet fogadtak el a képviselők.
- A tulajdonrésszel bíró gazdasági társaságok éves beszámolói (Régióhő Kft, Müllex Kft, Vagyongazdálkodási Kft, VASIVÍZ ZRT, Ny-Pannon Regionális Fejlesztési Zrt).
- A Polgármesteri Hivatal és a Városgondnokság alapító okiratának módosításáról is döntöttek a képviselők, melyre a hatályos szakfeladatrendre vonatkozó jogszabály miatt volt szükség.
- Tájékoztató hangzott el a közoktatási és közművelődési intézmények szervezeti és működési szabályzatainak felülvizsgálatával és jóváhagyásával kapcsolatban.
- Felülvizsgálta a Képviselő-testület a helyi védett természeti területek kezelési tervét, s rögzítették a szükséges változtatásokat