Ülésezett ez Önkormányzat - 2012. szeptember 27.
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata 2012. szeptember 27-i üléséről
Módosította
az önkormányzat a 2012. évi költségvetési rendeletét
Az
önkormányzat 2012. évi költségvetési rendeletének módosítására
negyedik alkalommal került sor, amely főbb csoportokban a következő
módosításokat tartalmazza:
Központi
támogatásból adódó előirányzat változások:
Körmend
Város Önkormányzata központi támogatás előirányzata, valamint
a pénzbeni ellátások előirányzata 3.497.-eFt-tal nő a szociális
ellátásokra kapott támogatás következtében.
A
bérkompenzációra kapott egyéb központi támogatás 7.315.-eFt,
amellyel az önkormányzat központi támogatás előirányzata nő,
valamint a már korábban a gazdálkodási tartalékba helyezett
1.862.-eFt került kiosztásra.
Az
intézmények vonatkozásában a működés során felmerülő
pontosítások és korrekciók elvégzésére és a saját
hatáskörben kért előirányzatok módosítására volt szükség.
Körmend Város Önkormányzata és Körmend Város Polgármesteri
Hivatala között a feladatok átcsoportosítása miatt vált
szükségessé az előirányzatok módosítása. Körmend Város
Gondnoksága a kollégium rendeltetésszerű használatát alakítja
ki, amelyhez még karbantartási feladatokat kell elvégezni, és
500eFt előirányzat biztosítása szükséges a dologi kiadás
előirányzat növelésével, az önkormányzat gazdálkodási
tartaléka terhére.
A
Képviselő-testület 11 igen és egy nem szavazattal hagyta jóvá
az önkormányzat 2012. évi költségvetési rendeletének
módosítását.
További
rendeletek is módosított az önkormányzat
-
Módosult a Fiatal Házasok Otthona működéséről szóló 16/1996.
(VIII.13.) önkormányzati rendelet
A
Fiatal Házasok Otthonában ismételten több lakás megüresedett. A
fiatal házasok otthona elhelyezésre igényt tartók száma
évről-évre csökken, ezért a megüresedő lakások más célú
hasznosítása indokolt. Jelenleg 11 db egy szobás lakás szolgált
a fiatal házasok elhelyezésére. Döntés született, hogy az
üresen álló lakások közül, figyelemmel a kielégítendő
igényekre - Körmend, József A. utca 6. fsz.1. és Körmend,
József A. utca 6. 3/15. lakások esetében - a fiatal házasok
otthona célú hasznosítás helyett ezen lakások más lakáscélú
hasznosítást kapjanak.
Jogszabályi
változások következtében történt módosítások
-
Változott a Képviselő-testület Szervezeti és Működési
Szabályzatáról szóló 36/2006. (XII.31.) önkormányzati
rendelet. A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX.
törvény 159. §. (3) bekezdése alapján Körmend Város
Önkormányzat Képviselő-testülete a Körmendi Roma Nemzetiségi
Önkormányzattal "Együttműködési Megállapodást" kötött,
melyet a 82/2012. (V.23.) számú határozatával hagyott jóvá. A
Njtv. 80. §. (2) bekezdése értelmében a Szervezeti és Működési
Szabályzatban is rögzíteni kell a megállapodás szerinti működési
feltételeket, és erre való tekintettel volt szükséges a
Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatának
módosítása.
-
Szükségessé vált az állattartás helyi szabályairól szóló
6/2004. (III.1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Az
élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008.
évi XLVI. törvényt módosította a 2012. évi XVIII. törvény. A
törvény ezen módosítással kiegészített 6. §. (6) bekezdése
szerint mezőgazdasági haszonállat tartása önkormányzati
rendeletben nem korlátozható. Az Alaptörvény 32. cikk (2)
bekezdése alapján feladatkörében eljárva a helyi önkormányzat
törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok
rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján
önkormányzati rendeltet alkot. A Törvény 6. §. (1) bekezdése
úgy rendelkezik, hogy állatot tartani csak az e törvény
végrehajtására kiadott jogszabályban előírtaknak megfelelő
helyen és módon szabad.
A
fentiekben említett új törvényi szabályozással a
képviselő-testület a tárgykörben való helyi jogalkotási
lehetősége megváltozott, az ilyen tartalmú jogi szabályozás már
nem tekinthető törvény által nem szabályozott helyi társadalmi
viszonyra vonatkozónak. A törvény azon túl, hogy nem ad
felhatalmazást önkormányzati rendelet megalkotására,
kifejezetten tiltja a mezőgazdasági haszonállat tartás
önkormányzati rendeletben való korlátozását. Szükségessé
vált a helyi állattartás szabályairól szóló rendeletnek a
mezőgazdasági haszonállat tartást korlátozó rendelkezéseinek
hatályon kívül helyezése.
-
Jogszabályi változások következtében módosult a térítési díj
és a tandíj összege megállapításának szabályairól szóló
27/2003. (IX.01.) rendelet. Szeptember 1-jétől életbe lépett a
nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a
továbbiakban: Nkt.), valamint a végrehajtásáról rendelkező
229/2012. (VIII. 28.) kormányrendelet (a továbbiakban: Vhr.),
amelyek újraszabályozzák a tanulók térítési és tandíj
fizetésére vonatkozó feltételeket. A nemzeti köznevelésről
szóló 2011. évi CXC. törvény hatályba lépése előtt
létesített tanulói jogviszonyok esetében a tanuló fizetési
kötelezettségét a jogviszony létesítésekor hatályos törvény
és a fenntartói rendeletben leírtak szerint kell elbírálni. A
Vhr. III. fejezetében leírtakat az újonnan létesített tanulói
jogviszonyok tekintetében kell alkalmazni. Az új rendelet
szabályait az Nkt.-vhr. hatályba lépése előtt létesített
tanulói jogviszonyok tekintetében akkor lehet alkalmazni, ha a
tanuló számára az új rendelkezés kedvezőbb fizetési feltételt
teremt.
A
rendelet módosítása a térítési és tandíj mértékében
változtatást nem tartalmaz a korábbi rendelethez képest, csak az
új jogszabályi feltételeknek való
megfeleltetést.
Útkarbantartásokra
biztosított fedezetet az önkormányzat
A
város területén több utca rendkívül rossz állapotban van.
Interpellációs, és lakossági igények alapján, a legsürgősebb
helyeken, a baleset megelőzés érdekében el kell végezni az utak
karbantartását. A Képviselő-testület döntése nyomán lehetőség
lesz a Rákóczi utcai lakások mögötti szervízút és átjáró
megerősítésére, a Mónus Illés utca és a IV. Béla király utca
lehetőségek szerinti helyreállítására. A feladatok ellátásával
Körmend Város Gondnokságát bízta meg az önkormányzat és a
2012. évi költségvetés terhére 2 500 000.- Ft, a 2013.
évi költségvetés terhére 2 490 000.- Ft fedezetet
biztosított.
Kiegészítő
fedezetet biztosított az önkormányzat a Mátyás király utcai
óvoda felújításához
Az
önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztésekhez
kapcsolódó támogatások igénybevételének részletes
szabályairól szóló 4/2012. (III.1.) BM rendelettel kiírt
forrásra az önkormányzat sikeresen pályázott. A döntés
értelmében 25.049.000.-Ft támogatásban részesült a fejlesztés,
amely jelentős támogatási összeg, azonban kevesebb, mint az
igényelt, így a fejlesztés fedezetének biztosítása érdekében
az önkormányzati önerőt ki kellett egészíteni. Jelen pályázat
keretében a nyílászáró-cserék befejezését, a homlokzati
hőszigetelést végeznék el. A tetőszerkezet és fedés viszonylag
jó állapotú, azonban a cserép alatti tetőfólia hiányzik, a
porhó bejut a padlástérbe, ezért a fóliát pótolni kell. A
falak felvizesedését a csapadékvíz-elvezetés hiánya és az
épület körüli járdák rossz állapota okozza, ezért az épület
körüli járdát újra kell építeni és a csapadékvizek
elvezetését a meglévő hálózatra kötve kell megoldani. A
Képviselő-testület támogatta a projekt megvalósítását, a
szükséges 9.568.334.-Ft önerő fedezetét a 2012. évi
költségvetés keretében biztosítja oly módon, hogy a
39/2012.(III.29.) határozatával biztosított önerő összegét
megemeli 2.610.081.-Ft mértékében. Így teljessé válik az óvoda
felújítása és megújult állapotban tudja szolgálni a város
gyermekeinek napközbeni ellátását és nevelését.
Döntés
született működési és felhalmozási célú hitel
felvételéről
Körmend
Város Önkormányzata évek óta rendelkezik
folyószámla-hitelkerettel, gyakorlatilag likvid hitellel. A hitel
célja az volt, hogy az önkormányzat likviditását folyamatosan
biztosítsa. A folyószámla-hitelkeretszerződés 2012. december
21.-én lejár, vissza kell fizetnie az önkormányzatnak törvényi
rendelkezés alapján. A stabilitásról szóló 2011. évi CXCIV.
törvény kimondja, hogy a likvid hitelt naptári éven belül vissza
kell fizetni. A visszafizetést az önkormányzat csak hitel
felvételével tudja biztosítani, amelyre a 2011. évi CXCIV.
törvény módosítása következtében meg van a lehetőség.
Az
önkormányzat a likvid hitel kiváltására hosszúlejáratú
működési hitelt vehet fel, maximum a lejárat időpontjában -
2012. december 21.- fennálló hitelállomány összegével azonos
összegben. A hitel felvételéhez előzetes kormány engedély
szükséges, továbbá a hitel felvételével kapcsolatosan
közbeszerzési eljárást kell lefolytatni.
A
folyószámla-hitelkeret 2012. december 21-i állományával azonos
összegű hosszúlejáratú működési célú hitel felvételét a
Képviselő-testület 11 igen és 1 nem szavazattal támogatta.
Az
önkormányzat a 3 Park projekt keretében nagyrészt elvégezte a
várkert felújítását. A pályázat összességében 160 millió
Ft-ba került, amelyből a saját erő 5%, a hazai támogatás
mértéke 10%, az EU forrásból kapott támogatás 85%, amely függ
az EURO árfolyamától. A projekt gyakorlatilag megvalósításra
került, és a kivitelezői számlák is kifizetésre kerültek. A
működtetéssel, nyilvánossággal, könyvvizsgálattal kapcsolatos
kiadások nem kerültek teljesítésre. A hazai forrás megérkezett
az önkormányzat számlájára előlegként, mintegy 90 %-ban. Az
önkormányzat a kifizetések alapján az EU-s támogatás lehívását
elindította, de ennek kifizetése az önkormányzat részére még
nem történt meg. Az utófinanszírozott pályázatok esetében
lehetőség van a támogatás összegére - támogatási
szerződésben foglalt összeg - 1 éves futamidőre hitelt
felvenni, azzal, ha a támogatás megérkezik az önkormányzat
számlájára, akkor a hitelt vissza kell fizetni. A hitel
felvételéhez nem kell kormány engedély a törvény erejénél
fogva. A 3 Park projekt EU-s forrás utófinanszírozásából adódó
likviditási helyzet rendezése céljából a részletes kimutatás
alapján 80-85 millió Ft összegű hitel felvételét határozta el
egyhangúlag a Képviselő-testület, 1 éves visszafizetési
kötelezettség mellett.
Képúti
liget 1491/102.hrsz magánút és közművei átvételéről hozott
döntést a Képviselő-testület
A
"Körmendi Partner" Ingatlanforgalmazó, Kereskedelmi és
Szolgáltató Bt., mint a tárgyi magántulajdonban lévő út, és
közműveinek kezelője, a tulajdonos képviseletében kérelemmel
fordult önkormányzatunk felé, hogy a létesítményeket jelen
állapotában az önkormányzat vegye át térítésmentesen a
tulajdonába, és lássa el egyben a kezelői feladatokat. Az
útszakasz már közútként van földhivatali nyilvántartásba
véve, jelenleg ideiglenes forgalomba helyezési engedélye van, majd
az önkormányzatnak, mint leendő engedélyesnek meg kell
hosszabbíttatni. Az út jelenleg nincs teljes körűen kiépítve,
az alaprétegek felett 2 réteg aszfalt még kiépítésre vár.
Szükséges felülvizsgálni a csapadékvíz-elvezetését, amely
jelenleg nyíltárkos kiépítésű, a Képúti ligeti, önkormányzati
zárt gyűjtőbe kerül. A közmű-ellátottsága megfelelő,
gerincvezetékek, bekötővezetékek is kiépítésre kerültek (víz,
szennyvíz, villany, közvilágítás, gáz). A hírközlési kábelek
(TV, telefon, internet) még nem megoldott, a lakók igény szerint
igénylik meg a szolgáltatóktól. A gázközműhöz várhatóan
fejlesztési hozzájárulást kell fizetni. Az út és a járda
végleges kialakítása is a feladatokhoz fog tartozni. Az
önkormányzat tulajdonában áll az útszakasszal határos 1491/48.
hrsz. terület, amelyet korábban megpróbált önkormányzat
pályázat útján értékesíteni, azonban eredménytelenül. A
beépítésre alkalmas területen 6 ingatlan alakítható ki. A
területet várhatóan 6 000.- Ft/m2 áron értékesíteni
lehet.
Körmend
Város Önkormányzati Képviselő-testülete
támogatta
a jelenleg magántulajdonban lévő 1491/102. hrsz-ú út ingatlan
önkormányzati tulajdonba történő átvételét, egyúttal az
úthoz tartozó megépült közműveket is.
Az
útépítés végleges kiépítéséhez a fedezet biztosításához,
a szomszédos, önkormányzati tulajdonú 1491/48.hrsz-ú ingatlan
értékesítését előkészíti. Biztosítja az előkészítéshez
szükséges 200eFt keretösszeget.
Megtárgyalta
a Képviselő-testület a települési önkormányzatok köznevelési
intézményeinek működtetésével összefüggő feladatai
2012.
szeptember 1-jétől hatályba lépett a nemzeti köznevelésről
szóló CXC. törvény (továbbiakban: Nkt.) és a végrehajtásáról
rendelkező 229/2012. (VIII. 28.) kormányrendelet (továbbiakban:
Vhr.), amely meghatározza a fenntartók feladatait a köznevelési
intézmények vonatkozásában.
Az
Nkt. módosítása 2013. január 1-jétől kezdődően meghatározza
annak a főszabályait, hogy a települési önkormányzat mikor
köteles a tulajdonában álló köznevelési feladatok ellátását
szolgáló ingatlant működtetni, illetve mely esetben vállalhatja
azt. Az Nkt. 76. §-a rögzíti a működtetés tartalmát, fontos
azonban egy külön szerződést is kötni az állami
intézményfenntartó központ és a működtető önkormányzat
részéről, a konkrét üzemeltetési feladatok meghatározására.
Ezt a szerződést ugyanakkor csak a törvényben pontosan
körülhatárolt működtetési feladatok keretei között lehet majd
megkötni.
Az
Nkt. értelmében a működtető feladata, hogy a köznevelési
közfeladat-ellátás céljait szolgáló ingatlant a törvény
keretei között kötött szerződésben foglalt módon és
feltételekkel az ingatlan rendeltetésének megfelelő, hatályos
köznevelési, tűzvédelmi, munkavédelmi és egészségügyi
előírások szerint üzemeltesse, karbantartsa. A működtető
köteles a működtetéssel kapcsolatos közterheket, költségeket,
díjakat viselni, gondoskodni az ingatlan vagyonvédelméről. A
működtető köteles ellátni minden olyan feladatot, amely ahhoz
szükséges, hogy az ingatlanban a köznevelési feladatokat
megfelelő színvonalon és biztonságosan láthassák el. Ennek
keretében a működtető feladata különösen a köznevelési
intézmények működéséhez szükséges eszközök, taneszközök,
anyagok, áruk, szolgáltatások megrendelése, átadás-átvétele,
raktározása, készletek pótlása. A működtető feladata
működtetni, karbantartani a köznevelési intézménynek az alapító
okiratában foglalt feladatellátásához szükséges technikai
berendezéseket, javítani, karbantartani a tulajdonában lévő
taneszközöket, beszerezni a köznevelési közfeladat-ellátáshoz
szükséges eszközöket.
Az
Nkt. 74.§ (4) bekezdése tartalmazza a 3000 fő lakosságszám
feletti települések kötelezettségét az állami
intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési
intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan
vagyon működtetéséről. Az Nkt. 54. fejezetében az átmeneti és
vegyes rendelkezések 96. § (24) bekezdése szerint első alkalommal
2012. évben szeptember 30-ig szándékát nyilvánítja az állami
intézményfenntartó központnak és 2012. október 30-ig dönt a
települési önkormányzat arról, hogy a rendelkezésére álló
saját és átengedett bevételek terhére a következő naptári
évben kezdődő tanévtől a 3000 fő lakosságszám feletti
település esetén a működtetést nem képes vállalni. Körmend
Város Önkormányzatának Képviselő-testülete egyhangúlag
kifejezte szándékát, hogy az Nkt. 74.§ (4) bekezdése szerinti
kötelezettségét nem képes vállalni, majd kérelmet nyújt be a
tulajdonában álló köznevelési feladatellátást szolgáló ingó
és ingatlan vagyon működtetési kötelezettsége alól történő
mentesülés iránt.
Röviden
-
Ingatlan vásárlási kérelmekről hozott döntéseket a
Képviselő-testület.
-
Megállapodást hagyott jóvá Körmend Város Önkormányzatának
Polgármesteri Hivatala, valamint az önállóan működő
költségvetési szervek közötti munkamegosztás és
felelősségvállalás rendjéről.
-
Megtárgyalta az októberi városi ünnepek előkészítését, amely
szerint
az
Aradi vértanúk napja tiszteletére rendezett városi ünnepség
2012. október 6-án 11.00 órakor lesz a Rázsó Imre
Szakközépiskola és Szakiskola melletti téren.
Az
1956-os forradalom és szabadságharc 56. évfordulójáról 2012.
október 23-án, 11.00 órakor a Hősök terén emlékezik meg a
város.
Körmend
Város ünnepnapjához kapcsolódó ünnepi rendezvényre 2012.
október 27-én 15.00 órakor kerül sor a Szabadság téren.