Ülésezett az önkormányzat - 2013. november 7.
Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2013. november 7-ei üléséről.
A 2013. évi költségvetés ? éves végrehajtása, a 2014. évi koncepció
Bebes István polgármester bevezetőjében elmondta, hogy intézményi szinten racionális gazdálkodás folyik. Az önkormányzat kiadási oldala megfelelően alakult, a bevételek esetén a működőképességet megőrző támogatás összegére benyújtott pályázat hiánypótlása történik, mellyel várhatóan egyensúlyba kerül a bevételi és a kiadási oldal. Az önkormányzat által megkezdett projektek megfelelően haladnak előre.
Az év során jelentős változás történt az
önkormányzatokra, illetve azok gazdálkodására vonatkozó jogszabályokban. Az
iskolák fenntartója az idei évtől nem az önkormányzat, viszont a működtetési
feladatokat továbbra is el kell látnia. Lényeges változás a közös önkormányzati
hivatal fenntartása március 1.-től, valamint az óvodai feladatellátás társulás
keretében történő ellátása július 1-től. Változás, hogy a társulásban
fenntartott óvodák esetében az önkormányzati fenntartás is pénzeszköz átadással
történik, és nem intézmény- finanszírozással, tehát módosítani kellett a
számviteli elszámolást.
Az önkormányzat gazdálkodását és pénzügyi
helyzetét kedvezően befolyásolta az adósságkonszolidáció. Az elmúlt év végén
fennálló működési hitel teljes mértékben megszűnt, a felhalmozási hitelek
esetén 55 %-os, míg a kötvény esetében is 50 % feletti volt az adósság
elengedés mértéke. Az év második felében már a csökkentett adósságállomány után
történik a törlesztés.
A működési bevételek teljesítése 66 %-os, ami
elmarad az időarányostól, elsősorban az iparűzési adó tervezettnél alacsonyabb
bevétele miatt (371,4 m Ft). Ugyancsak elmaradás van az önkormányzatoktól
átvett pénzeszközök esetében. A működőképességet megőrző támogatás összegére
benyújtott pályázatról még nincs döntés, ami így szintén nem szerepelhet a
teljesítések között.
Az intézményi működési bevételek összességében némileg
meghaladják az időarányos teljesítést (76 %, 201,4 mFt). Az önkormányzat
esetében a hátralékokból, elsősorban bérleti díjakból történő jelentősebb
bevételek említhetők, míg az óvodák és bölcsőde esetén a módosított előirányzat
szerint folytak be a bevételek. Minimális elmaradás van a könyvtári feladat
esetében, míg a Városgondnokság várhatóan teljesíteni tudja a közel 95 m Ft-os
bevételi tervét. A működési célú támogatás értékű bevételek között szerepel
többek között az önkormányzatoktól (48,1 m Ft), bértámogatásból (5,1 m Ft),
projektekhez (29,2 m Ft) kapott bevételek. A központi költségvetési támogatás
(327,3 m Ft) a második félévtől tartalmazza azokat a normatív támogatásokat is,
amelyeknél nem az önkormányzat, hanem társulás a fenntartó, ám a bevételek
közvetlenül mégis az önkormányzathoz folynak be. A szociális intézmény esetében
ez 36 m Ft-ot jelent. A gimnázium működéséhez a szerkezetátalakítási
tartalékból 10,4 m Ft érkezett. A jövedelempótló támogatások és a
bérkompenzáció folyamatos igénylés alapján érkeznek az önkormányzathoz.
A működési kiadások között jelentős tétel a
személyi juttatások, mely nem haladja meg a időarányosan (283,2 m Ft) a
tervezettet, várhatóan éves szinten is a meghatározott kereten belül marad.
A dologi kiadások (445,7 m Ft) összességében
szintén a meghatározottak szerint alakulnak, a kisebb eltérések az előirányzatok
között rendezhetők. Az ellátottak pénzbeni támogatására tervezett összeg
várhatóan fedezi a kiadásokat.
A felhalmozások területén vagyonértékesítésből
12,6 m Ft bevétel keletkezett, egyéb sajátos bevételként 55,8 mFt, míg
osztalékbevételből 11,4 m Ft származott. A fejlesztési hitel törlesztésére 81,1
m Ft központi támogatás érkezett. A központi forrásból felhalmozási célra
átvett pénzeszközök soron 163,1 m Ft folyt be, lakosságtól és vállalkozásoktól
pedig 2,5 m Ft.
A beruházási kiadások között kisebb összegű
feladatok, fejlesztések valósultak meg. A KEOP programok
(szennyvíz-csatornázottság fejlesztése, ivóvízminőség javítása) kivitelezése
áthúzódik a következő évre.
A felújítások műszaki megvalósítása folyamatos
melyek közül a Kossuth Lajos utca járda és burkolat-felújítása, a IV. Béla
király és a Sport utca felújítása történt meg. A Batthyány kastély falkutatása
és gyermekkönyvtári részleg külső felújítása szintén elkészült. A piac korszerűsítése
is befejeződött. Az önkormányzat a Hulladékgazdálkodási Társulás részére a
fejlesztésekhez a megállapodásban foglaltak szerint biztosítja az önerőt.
Bebes István ismertette, hogy a 2014. évi
költségvetési koncepció az önkormányzat, a közös önkormányzati hivatal, a
kulturális intézmény (könyvtár, művelődési központ, múzeum) és a
városgondnokság (városüzemelési feladatok, vagyongazdálkodási feladatok,
iskolák működtetése) működtetésével számol. Az óvodákat és a szociális
intézményt továbbra is társulásban kívánja fenntartani a város, melyhez
támogatást biztosít.
Az intézményi bevételek (lakbérek, étkezési és
bérleti díjak) 3-4 %-os növekedéssel kerültek tervezésre, az iparűzési és egyéb
adók 540 m Ft összegben kerültek meghatározásra. A gépjárműadó az idei
összegben lett figyelembe véve. A normatív támogatások tartalmazzák a
feladatellátásokhoz kapcsolódó finanszírozást (510 m Ft), mely a
feladatfinanszírozás kedvezőbb alakulását feltételezi. Az önkormányzatoktól az
óvodai és iskolai feladathoz való hozzájárulásra, és a közös hivatal működtetésére
38 m Ft hozzájárulás lett kalkulálva.
A polgármester szerint a 2014-es koncepció
tervezése az óvatosság jegyében történt, a központi számok nem minden
tekintetben ismertek. Az eddigi alapelvek nyomán történt a tervezet
kialakítása, mely a későbbiekben pontosításra kerül. A fejlesztések területén a
KEOP programok megvalósítása (ivóvízminőség javítása, szennyvízhálózat bővítése
projekt) jelent komoly feladatot. Két nyertes pályázata is van az
önkormányzatnak, melyben hamarosan sor kerülhet a támogatási szerződés
megkötésére ("A Körmendi-kastélypark történeti értékeinek helyreállítása és megőrzése",
valamint a "Körmend Város Önkormányzatának szervezetfejlesztése"), és ugyancsak
komoly teendőket fog jelenteni a következő évben. A kastélypark nyertes
pályázatában sajnálatosan nem támogatták a Vadászlak felújítását, melynek
megvalósulása érdekében az önkormányzat további lépéseket fog tenni,
természetesen a támogatással elnyert fejlesztések veszélyeztetése nélkül.
Mindehhez társul még a kiemelt projektek körébe tartozó "Körmendi Batthyány
kastély idegenforgalmi célú fejlesztése", mely a Színház épületének
felújítását, turisztikai fejlesztését valósítja meg.
Szabadi István képviselő az önkormányzatok
adósságcsökkentésének további ütemével kapcsán hallható hírek körmendi
vonatkozásának lehetősége, és nagyságrendje után érdeklődött, valamint a
gimnázium működéséhez kapott központi forrás jövő évi esélyeiről kért
információt.
Bebes István a város számára fontos gimnázium
ügyében úgy fogalmazott, hogy a 2013-as költségvetés készítésekor még nem volt
ismert ez a feladat, ezért volt lehetőség a szerkezetátalakítási támogatás
igénybe vételére. Remélhetőleg ez az összeg a következő évben már direkt
formában beépül a központi forrásból kapott támogatásba.
A további adósságrendezésről szólva tájékoztatta
a polgármester a testületet, hogy ez az állami költségvetésben lesz rendezve, a
tervezet szerint február 28-ig teljes mértékben, mely vonatkozik a működési és
a fejlesztési hitelekre is. Természetesen ez Körmendet is érinti.
A 2013. évi gazdálkodásról szóló beszámolót 9
igen 1 nem és 1 tartózkodással fogadták el a képviselők, határozatban foglalva,
hogy a hátralévő időszakban folyamatosan figyelemmel kell lenni a takarékos
gazdálkodásra a kiadások esetében, a követelések, hátralékok csökkentése
érdekében a szükséges intézkedéséket pedig meg kell tenni.
A 2014. évi költségvetési koncepciót 10 igen, 1
nem, és tartózkodás nélkül támogatta a Képviselő-testület rögzítve, hogy: a működési
bevételek teljesítése érdekében az egyes rendeleteket - bérleti díjak,
lakbérek, étkezési díj térítése - áttekinti; a működés és felhalmozás területén
a forráshiányt a jogszabályi lehetőségek figyelembe vételével határozza meg; az
önkormányzat és a társulások által fenntartott intézmények működtetéséhez
átadásra kerülő támogatások összegének meghatározása során az érintett
települések együttműködésének megvalósulására törekszik.
Tovább él a talajterhelési díj kiváltásának
lehetősége
A Képviselő-testület korábban döntött arról,
hogy mentesülhetnek a talajterhelési díjfizetési kötelezettség alól azok, akik
a közcsatornára ez év végéig rákötnek.
Bebes István polgármester elmondta, hogy a lehetőséggel
megkereste a 89 érintettet levélben az önkormányzat. Jelen pillanatig 15 fő
kérelme érkezett be a rákötés érdekében. A rendelet módosítása lehetővé teszi,
hogy ez a lehetőség a jövőben is fenn álljon. Ugyanakkor különbség lesz 2014-től
a tekintetben, hogy a rákötés június 30-ig, vagy azt követően valósul meg. Első
esetben a teljes talajterhelési díj alól mentesül az érintett, míg az év
második felében történő rákötés esetén 60 %-ban. A rendelet módosítását
egyhangúlag támogatták a képviselők, hatályba lépésének időpontja 2013.
december 1.
Röviden
- Jóváhagyták a képviselők a 2013. évi belső
ellenőrzési terv módosítását, és a 2014. évi belső ellenőrzési tervet.
- A közösségi együttélés szabályairól szóló
rendeletet fogadtak el a képviselők, mely a kihirdetés napjától hatályos.
- Körmend Város Önkormányzata Társadalmi Ügyek
Bizottsága a "Boldog Batthyány-Strattmann László ösztöndíj" -ra érkezett 5
pályázatból 2013. második félévében a rendeletben meghatározott 25.000 Ft/hó
ösztöndíjat nyújt szociális indokok alapján Szakmeiszter Adrienn és Klesitz
Rita, tanulmányi eredménye alapján Horváth Ádám egyetemi hallgatóknak.
- Elfogadták a képviselők a Körmendi Közös
Önkormányzati Hivatal tevékenységéről szóló beszámolót.