Fidesz.hu

Ülésezett az önkormányzat - 2013. november 7.

  nyomtatási kép

Tájékoztató Körmend Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2013. november 7-ei üléséről.

A 2013. évi költségvetés ? éves végrehajtása, a 2014. évi koncepció

Bebes István polgármester bevezetőjében elmondta, hogy intézményi szinten racionális gazdálkodás folyik. Az önkormányzat kiadási oldala megfelelően alakult, a bevételek esetén a működőképességet megőrző támogatás összegére benyújtott pályázat hiánypótlása történik, mellyel várhatóan egyensúlyba kerül a bevételi és a kiadási oldal. Az önkormányzat által megkezdett projektek megfelelően haladnak előre.

Az év során jelentős változás történt az önkormányzatokra, illetve azok gazdálkodására vonatkozó jogszabályokban. Az iskolák fenntartója az idei évtől nem az önkormányzat, viszont a működtetési feladatokat továbbra is el kell látnia. Lényeges változás a közös önkormányzati hivatal fenntartása március 1.-től, valamint az óvodai feladatellátás társulás keretében történő ellátása július 1-től. Változás, hogy a társulásban fenntartott óvodák esetében az önkormányzati fenntartás is pénzeszköz átadással történik, és nem intézmény- finanszírozással, tehát módosítani kellett a számviteli elszámolást.
Az önkormányzat gazdálkodását és pénzügyi helyzetét kedvezően befolyásolta az adósságkonszolidáció. Az elmúlt év végén fennálló működési hitel teljes mértékben megszűnt, a felhalmozási hitelek esetén 55 %-os, míg a kötvény esetében is 50 % feletti volt az adósság elengedés mértéke. Az év második felében már a csökkentett adósságállomány után történik a törlesztés.
A működési bevételek teljesítése 66 %-os, ami elmarad az időarányostól, elsősorban az iparűzési adó tervezettnél alacsonyabb bevétele miatt (371,4 m Ft). Ugyancsak elmaradás van az önkormányzatoktól átvett pénzeszközök esetében. A működőképességet megőrző támogatás összegére benyújtott pályázatról még nincs döntés, ami így szintén nem szerepelhet a teljesítések között. 
Az intézményi működési bevételek összességében némileg meghaladják az időarányos teljesítést (76 %, 201,4 mFt). Az önkormányzat esetében a hátralékokból, elsősorban bérleti díjakból történő jelentősebb bevételek említhetők, míg az óvodák és bölcsőde esetén a módosított előirányzat szerint folytak be a bevételek. Minimális elmaradás van a könyvtári feladat esetében, míg a Városgondnokság várhatóan teljesíteni tudja a közel 95 m Ft-os bevételi tervét. A működési célú támogatás értékű bevételek között szerepel többek között az önkormányzatoktól (48,1 m Ft), bértámogatásból (5,1 m Ft), projektekhez (29,2 m Ft) kapott bevételek. A központi költségvetési támogatás (327,3 m Ft) a második félévtől tartalmazza azokat a normatív támogatásokat is, amelyeknél nem az önkormányzat, hanem társulás a fenntartó, ám a bevételek közvetlenül mégis az önkormányzathoz folynak be. A szociális intézmény esetében ez 36 m Ft-ot jelent. A gimnázium működéséhez a szerkezetátalakítási tartalékból 10,4 m Ft érkezett. A jövedelempótló támogatások és a bérkompenzáció folyamatos igénylés alapján érkeznek az önkormányzathoz.
A működési kiadások között jelentős tétel a személyi juttatások, mely nem haladja meg a időarányosan (283,2 m Ft) a tervezettet, várhatóan éves szinten is a meghatározott kereten belül marad. 
A dologi kiadások (445,7 m Ft) összességében szintén a meghatározottak szerint alakulnak, a kisebb eltérések az előirányzatok között rendezhetők. Az ellátottak pénzbeni támogatására tervezett összeg várhatóan fedezi a kiadásokat.
A felhalmozások területén vagyonértékesítésből 12,6 m Ft bevétel keletkezett, egyéb sajátos bevételként 55,8 mFt, míg osztalékbevételből 11,4 m Ft származott. A fejlesztési hitel törlesztésére 81,1 m Ft központi támogatás érkezett. A központi forrásból felhalmozási célra átvett pénzeszközök soron 163,1 m Ft folyt be, lakosságtól és vállalkozásoktól pedig 2,5 m Ft. 
A beruházási kiadások között kisebb összegű feladatok, fejlesztések valósultak meg. A KEOP programok (szennyvíz-csatornázottság fejlesztése, ivóvízminőség javítása) kivitelezése áthúzódik a következő évre. 
A felújítások műszaki megvalósítása folyamatos melyek közül a Kossuth Lajos utca járda és burkolat-felújítása, a IV. Béla király és a Sport utca felújítása történt meg. A Batthyány kastély falkutatása és gyermekkönyvtári részleg külső felújítása szintén elkészült. A piac korszerűsítése is befejeződött. Az önkormányzat a Hulladékgazdálkodási Társulás részére a fejlesztésekhez a megállapodásban foglaltak szerint biztosítja az önerőt. 

Bebes István ismertette, hogy a 2014. évi költségvetési koncepció az önkormányzat, a közös önkormányzati hivatal, a kulturális intézmény (könyvtár, művelődési központ, múzeum) és a városgondnokság (városüzemelési feladatok, vagyongazdálkodási feladatok, iskolák működtetése) működtetésével számol. Az óvodákat és a szociális intézményt továbbra is társulásban kívánja fenntartani a város, melyhez támogatást biztosít. 
Az intézményi bevételek (lakbérek, étkezési és bérleti díjak) 3-4 %-os növekedéssel kerültek tervezésre, az iparűzési és egyéb adók 540 m Ft összegben kerültek meghatározásra. A gépjárműadó az idei összegben lett figyelembe véve. A normatív támogatások tartalmazzák a feladatellátásokhoz kapcsolódó finanszírozást (510 m Ft), mely a feladatfinanszírozás kedvezőbb alakulását feltételezi. Az önkormányzatoktól az óvodai és iskolai feladathoz való hozzájárulásra, és a közös hivatal működtetésére 38 m Ft hozzájárulás lett kalkulálva.
A polgármester szerint a 2014-es koncepció tervezése az óvatosság jegyében történt, a központi számok nem minden tekintetben ismertek. Az eddigi alapelvek nyomán történt a tervezet kialakítása, mely a későbbiekben pontosításra kerül. A fejlesztések területén a KEOP programok megvalósítása (ivóvízminőség javítása, szennyvízhálózat bővítése projekt) jelent komoly feladatot. Két nyertes pályázata is van az önkormányzatnak, melyben hamarosan sor kerülhet a támogatási szerződés megkötésére ("A Körmendi-kastélypark történeti értékeinek helyreállítása és megőrzése", valamint a "Körmend Város Önkormányzatának szervezetfejlesztése"), és ugyancsak komoly teendőket fog jelenteni a következő évben. A kastélypark nyertes pályázatában sajnálatosan nem támogatták a Vadászlak felújítását, melynek megvalósulása érdekében az önkormányzat további lépéseket fog tenni, természetesen a támogatással elnyert fejlesztések veszélyeztetése nélkül. Mindehhez társul még a kiemelt projektek körébe tartozó "Körmendi Batthyány kastély idegenforgalmi célú fejlesztése", mely a Színház épületének felújítását, turisztikai fejlesztését valósítja meg. 
Szabadi István képviselő az önkormányzatok adósságcsökkentésének további ütemével kapcsán hallható hírek körmendi vonatkozásának lehetősége, és nagyságrendje után érdeklődött, valamint a gimnázium működéséhez kapott központi forrás jövő évi esélyeiről kért információt.
Bebes István a város számára fontos gimnázium ügyében úgy fogalmazott, hogy a 2013-as költségvetés készítésekor még nem volt ismert ez a feladat, ezért volt lehetőség a szerkezetátalakítási támogatás igénybe vételére. Remélhetőleg ez az összeg a következő évben már direkt formában beépül a központi forrásból kapott támogatásba.
A további adósságrendezésről szólva tájékoztatta a polgármester a testületet, hogy ez az állami költségvetésben lesz rendezve, a tervezet szerint február 28-ig teljes mértékben, mely vonatkozik a működési és a fejlesztési hitelekre is. Természetesen ez Körmendet is érinti. 
A 2013. évi gazdálkodásról szóló beszámolót 9 igen 1 nem és 1 tartózkodással fogadták el a képviselők, határozatban foglalva, hogy a hátralévő időszakban folyamatosan figyelemmel kell lenni a takarékos gazdálkodásra a kiadások esetében, a követelések, hátralékok csökkentése érdekében a szükséges intézkedéséket pedig meg kell tenni. 
A 2014. évi költségvetési koncepciót 10 igen, 1 nem, és tartózkodás nélkül támogatta a Képviselő-testület rögzítve, hogy: a működési bevételek teljesítése érdekében az egyes rendeleteket - bérleti díjak, lakbérek, étkezési díj térítése - áttekinti; a működés és felhalmozás területén a forráshiányt a jogszabályi lehetőségek figyelembe vételével határozza meg; az önkormányzat és a társulások által fenntartott intézmények működtetéséhez átadásra kerülő támogatások összegének meghatározása során az érintett települések együttműködésének megvalósulására törekszik.


Tovább él a talajterhelési díj kiváltásának lehetősége

A Képviselő-testület korábban döntött arról, hogy mentesülhetnek a talajterhelési díjfizetési kötelezettség alól azok, akik a közcsatornára ez év végéig rákötnek. 
Bebes István polgármester elmondta, hogy a lehetőséggel megkereste a 89 érintettet levélben az önkormányzat. Jelen pillanatig 15 fő kérelme érkezett be a rákötés érdekében. A rendelet módosítása lehetővé teszi, hogy ez a lehetőség a jövőben is fenn álljon. Ugyanakkor különbség lesz 2014-től a tekintetben, hogy a rákötés június 30-ig, vagy azt követően valósul meg. Első esetben a teljes talajterhelési díj alól mentesül az érintett, míg az év második felében történő rákötés esetén 60 %-ban. A rendelet módosítását egyhangúlag támogatták a képviselők, hatályba lépésének időpontja 2013. december 1. 


Röviden

- Jóváhagyták a képviselők a 2013. évi belső ellenőrzési terv módosítását, és a 2014. évi belső ellenőrzési tervet.

- A közösségi együttélés szabályairól szóló rendeletet fogadtak el a képviselők, mely a kihirdetés napjától hatályos.

- Körmend Város Önkormányzata Társadalmi Ügyek Bizottsága a "Boldog Batthyány-Strattmann László ösztöndíj" -ra érkezett 5 pályázatból 2013. második félévében a rendeletben meghatározott 25.000 Ft/hó ösztöndíjat nyújt szociális indokok alapján Szakmeiszter Adrienn és Klesitz Rita, tanulmányi eredménye alapján Horváth Ádám egyetemi hallgatóknak.

- Elfogadták a képviselők a Körmendi Közös Önkormányzati Hivatal tevékenységéről szóló beszámolót.

Magunkról

A Polgári Összefogás Körmendért Egyesület hivatalos oldala

Kapcsolat

  • Telefon: +36-94/410-515

 

 

  • Levélcím: Fidesz iroda 9900 Körmend
    Szabadság tér 12